Uznatelné náklady
Uznatelné náklady v projektech HORIZON 2020 mohou být ve formě:
- skutečných nákladů (actualcosts)
- náklady skutečně vynaložené příjemcem
- náklady vynaložené v době trvání projektu (výjimkou mohou být pouze náklady spojené s přípravou závěrečné zprávy)
- náklady zahrnuté v odhadu rozpočtu v Annexu II GA
- náklady nezbytné pro realizaci projektu v souladu s Annexem I GA
- náklady identifikovatelné, ověřitelné,zanesené v účetnictví příjemce (v souladu s národními účetními standardy a běžnou praxí příjemce)
- náklady vynaložené v souladu s národní legislativou
- náklady opodstatněné, oprávněné, vynaložené za dodržování principů účinnosti, úspornosti a efektivnosti
- jednotkových nákladů (unit costs – příspěvky v MSCA)
- pevné částky (lump sum – nástroj pro MSP)
- pevné sazby (flatrate – režijní náklady )
Přímé náklady
Osobní náklady
Osobní náklady jsou uznatelnými náklady pouze v případě, že existuje pracovně-právní vztah mezi příjemcem grantu a pracovníkem (pracovní smlouva, DPP, DPČ). V tomto případě si příjemce může nárokovat:
- základní mzdu (tj. odměnu za plnění běžných pracovních povinností, která zahrnuje pouze nárokové složky– tarif, odvody na zdravotní a sociální pojištění, zákonné příplatky, 13. plat…)
- bonusy (tj. odměnu za plnění nadstandardních pracovních úkolů). Bonusy mohou vyplácet pouze neziskové organizace za předpokladu, že vyplácení bonusů je běžnou praxí příjemce a kritéria pro výpočet bonusů jsou obecně aplikovatelná. Bonus musí prokazatelně souviset s projektem a jeho maximální výše je 8000 € /výzkumník/rok
Pracovníci, kteří pracují výhradně na projektu nemají povinnost vést výkaz práce (stvrzuje se čestným prohlášením dle vzoru EK). Uznatelným nákladem je 100% jejich standardní mzdy ( a případné bonusy). Ekvivalentem plného úvazku je limit 8000 €/výzkumník/rok.
Pracovníci, kteří nepracují výhradně na projektu, mají povinnost vést výkazy práce. Výše uznatelných nákladů se odvíjí od hodinové sazby. Referenčním obdobím pro výpočet hodinové sazby je poslední uzavřený účetní rok, u nově zaměstnaných pracovníků je referenčním obdobím pro výpočet hodinové sazby vykazované období.
Hodinová sazba se vypočítá jako podíl skutečných ročních osobních nákladů (bez bonusů) a ročních produktivních hodin pracovníka. Při plném úvazku je počet ročních produktivních hodin stanoven fixním číslem 1720.
Subdodávky
Subdodavatelem v projektech HORIZON 2020 se rozumí třetí strana, které nepodepisuje GA, ale přímo se podílí na projektových úkolech. Subdodávky musí být předem naplánovány v Annexu I a II GA a platí že:
- smlouva mezi subdodavatelem a příjemcem je založena na obchodních podmínkách
- subdodavatel nepracuje pod přímým dozorem příjemce a není mu hierarchicky podřízen
- subdodavatel se zodpovídá příjemci (ne EK)
- rozsah subdodávek je zpravidla limitovaný
- subdodávky mezi partnery nejsou povoleny
- činnosti koordinátora spojené s řízením konsorcia nemůže vykonávat subdodavatel
Výběr subdodavatele probíhá na základě nejlepšího poměru kvalita/cena a veřejní zadavatelé se musí řídit národní legislativou upravující zadávání veřejných zakázek.
Ostatní přímé náklady
Do kategorie ostatní přímé náklady v programu HORIZON 2020 jsou zařazeny tyto položky:
Cestovné
- vyplácení cestovného se řídí běžnou praxí příjemce
- cesta musí být nezbytná pro projekt
- náklady na cestovné externích expertů mohou být uznatelným nákladem pouze za předpokladu, že je jejich účast v projektu naplánována v Annexu I GA
- EK nerozlišuje mezi cestami uvnitř a nebo mimo EU
Odpisy vybavení, infrastruktury a jiných aktiv
Uznatelným nákladem v tomto případě mohou být:
- účetní odpisy
- pořizovací cena (pouze pokud to umožní pracovní program)
- pronájem a leasing
Kapitalizované a operační náklady velkých výzkumných infrastruktur (LRI)
- pouze pro LRI, tj. subjekty s hodnotou minimálně 20 milionů €
- dalším nutným předpokladem je, že hodnota představuje nejméně 75% z celkového počtu stálých aktiv, metodika příjemce pro vykazování nákladů získá ex ante pozitivní hodnocení EK, náklady jsou vykazovány v souladu s podmínkami H2020 a příjemce si nárokuje pouze část operačních a kapitalizovaných nákladů, která odpovídá době trvání projektu a využití v projektu
Ostatní zboží a služby
V této kapitole se jedná o náklady vzniklé v souvislosti s plněním projektových úkolů. Jde o náklady na:
- spotřební materiál
- šíření a ochranu výsledků
- vydání Osvědčení o finančních výkazech
- překlady a publikace
Při výběru dodavatele se bere v úvahu nejlepší poměr kvalita/cena. Veřejní zadavatelé se musí řídit národní legislativou upravující zadávání veřejných zakázek. Za určitých podmínek je možné využít stávající dodavatele.
Tyto náklady na rozdíl od subdodávek nemusí být předem identifikované v Annexu I GA a spadají do základu pro výpočet nepřímých nákladů.
Náklady na ostatní zboží a služby jsou zpravidla limitované (rozsah, cena).
Nepřímé náklady
Jedná se o 25% přímých nákladů (bez subdodávek a nepeněžitých příspěvků poskytnutých třetími stranami, které nebyly používány v prostorách účastníka).